Top 5 platforme online pentru promovare PPC în Romania


Abstract

În acest articol vom compara platformele din perspectiva de PPC marketing / Reclame pay-per-click, cu accent pe diferențe și pe datele demografice a utilizatorilor al acestor platforme.

Google Ads

Gigantul Google și platforma sa de reclame plătite, Google Ads oferă servicii diferite de PPC față de platformele de social media. La prima vedere, publicul este același, dar algoritmul de livrare a reclamelor este diferit.

Decizia de cumpărare sau de acțiune a utilizatorului există deja, iar daca nu este bine definită, este întarită prin reclame plasate într-un mod natural, în procesul de research al utilizatorului.

Deținând și platforma YouTube, Google oferă, pe lângă reclame bine targetate și unicitatea reclamelor de display, un factor cu care Google Ads se diferențiază de competiție. Locațiile de afișare sunt mai multe și mai bine definite în propria rețea (YouTube, Gmail, Search, Maps, PlayStore etc). 

Formaturile de reclame disponibile în Google Ads sunt grupate pe obiective:

  • Sales
  • Leads
  • Website Traffic
  • Product and Brand Consideration
  • Brand Awareness and Reach
  • App installs
  • Local store visits and promotions

Pentru acestea se pot folosi diferite tipuri de campanii cu formatele aferente:

  • Search, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, App, Local

Gruparea în funcție de obiectiv și delimitarea la anumite variante de format obligă, într-un fel, la o așezare ordonată a strategiei generale de PPC, cu posibilitatea setării individuale a metricilor și a audiențelor dorite. 

Avantajul utilizarii platformei Google Ads este potentialul de reach al utilizatorilor, ei utilizând, în Romania, motorul de cautare în proportie covârșitoare de 97.7% (statcounter.com). Deasemenea, 81.6% din utilizatorii de internet mobil din Romania folosesc sistemul Android și serviciile conexe (datareportal.com). Spre deosebire de platformele de social media, setarea audiențelor în Google Ads este mai amănunțită și contine informații mai relevante despre obiceiurile utilizatorului.

Utilizatorul are, în mare parte, o decizie de cumpărare sau un interes atunci când folosește motorul de cautare Google, ceea ce face ca timpul de convertit să fie mai mic față de platformele social media. 

Platforma Google Ads poate fi folosită, la potențialul maxim, pentru orice tip de strategie. În general, prezența pe motorul de cautare google (SEO/SERP) este un beneficiu imens pentru brand, din considerente de brand awareness dar și de conversii.

Facebook Ads

Facebook este cea mai populară platformă de social media din lume, cu o cotă în 2020 la nivel mondial de 72% din piața, iar în România cu o cota de piata de 95.21% (datareportal.com ) – făcând din această platformă un veritabil portal universal de informație. Totuși, în segmentul de Marketing (Ads), este în strânsă competiție cu Google.

De exemplu, pentru New Brand Discovery, rația este de 36% Google și 27% Social Media (conform datareportal.com).

Acest lucru ne arată ca, cel puțin în România, Google aduce o mai mare încredere pentru utilizatori atunci cand vor să descopere branduri noi din piață sau să se intereseze (research) despre acele branduri (59% Google vs 37% Social Media- datareportal.com – din totalul de utilizatori de internet din Romania).

Tipurile de reclamă platită pe platforma Facebook sunt structurate în funcție de obiective:

  • Awareness: Unde se pot face reclame pentru Brand Awareness și Reach
  • Consideration: Unde se pot face reclame de tip TrafficEngagementApp InstallsVideo ViewsLead generation și Messages
  • Conversion: Unde se pot implementa reclame cu scop de ConversiiVânzări din Catalogul de Produse sau redirecționare către Magazinul Fizic.

Pentru aceste obiective se pot folosi câteva formate de reclamă, cum ar fi:

  • Single Image (Link ads), Video, Carousel, Instant Experience, Collection 

Avantajele rulării de reclame pe platforma Facebook sunt nenumarate, dar, practic, pentru un business, se rezumă la câteva idei:

  • Crearea unei comunități în jurul brand-ului companiei.
  • Propagarea eficientă a brand-ului și a reclamelor la cât mai mulți utilizatori, cu un target personalizat (Interese, comportament online, vârstă, locație, gen, statut social și economic etc). 
  • Flexibilitatea creării unei audiențe asemănătoare (Lookalike) clienților deja existenți bazate pe diferite acțiuni pe care acei clienți le-au întreprins în raport cu compania/business-ul tău (Achizitie, Adăugare în coș, Vizualizare produse/categorie, interacțiune cu pagina sau reclamă, evenimente specifice luate în site etc).
  • Propagarea brand-ului și a produselor companiei cu orientare către client, cu scopul de a-l informa, de a crea interes și, în final, decizie de cumpărare.
  • Mai multe posibilități de formaturi de reclamă față de alte platforme de social media.

Diferentele între Facebook și alte platforme de reclame sunt relativ minore, dar cu impact diferit când vine vorba de raportarea finală. Din cauza faptului ca sunt mai multe tipuri de reclame (în cazul în care se folosesc majoritatea variantelor) atribuirea unui eveniment devine inexactă.

Din totalul de 10.800.000 de utilizatori Facebook (2020 – statista.com), marea majoritate a utilizatorilor – 25%, sunt în intervalul 25-35 de ani, urmat de intervalul 35-44 cu 19% și 18-25 cu 18%. Nu sunt diferențe majore în ponderea bazată pe gen. ( 49.6 femei vs. 50.4 bărbați) – conform statista.com. Acest lucru denotă că audiența principală pentru reclame este una adultă, cu interese cotidiente bine stabilite dar cu slabe decizii de cumpărare (In-market Audience).

Recomandarea noastră pentru această platformă, pentru business-uri, mai ales cele start-up, este crearea unei identități în paralel cu promovarea serviciilor, într-o formă simplă și eficientă, bazată pe demograficele relevante.

Campaniile vor trebui să fie bine structurate în funcție de scop și interesele utilizatorilor, având în vedere și vizibilitatea mare a competiției. Pentru a avea mai mult succes, reclamele pe Facebook vor trebui “susținute” și pe alte platforme ca Google, Instagram, Tik Tok etc.

Trebuie ținut cont, în special, că decizia de cumparare a utilizatorului este mult mai mică față de celelalte platforme PPC. Platforma are ca prim scop informarea, printr-un flux de informații (Feed), a utilizatorilor asupra evenimentelor și subiectelor de care sunt interesați, evenimente sociale și informații din cercul de cunoștiințe – așadar, succesul constă în integrarea non-invazivă a reclamelor în acel flux de informații.

Instagram Ads

Din Decembrie, 2020, Instagram  a înregistrat peste 5 milioane de utilizatori în România, cu o pondere majora în demograficul de tineret, cu vârsta între 18-24 de ani, de 34.1% (conform statista.com) urmat de cei cu varstelle între 25-34 de ani de 29.7%. 

Aceasta statistică evidențiază faptul că platforma se situează peste Facebook când vine vorba de o audiența tânără. Noile tool-uri lansate, ca IGTV sau Reels, au menirea să mențină aceasta audiența pe platforma, în defavoarea altei platforme relativ noi în România – Tik Tok. 

Instagram, spre deosebire de Facebook, plusează foarte mult pe impactul audio-vizual al conținutului și mai puțin pe date sau text, drept urmare, și formaturile de reclamă se bazează pe același lucru. Chiar dacă din Facebook poți targeta și afisari pe Instagram, nu toate formaturile pentru Instagram sunt și pentru Facebook.

Tipurile de formaturi pentru reclama plătita pe Instagram sunt:

  • Single Image, Video, Carousel, Stories Carousel, Slideshow, Stories Image, Stories Video

Avantajul rulării reclamelor pe Instagram este că, deși asemănător cu Facebook, formatul este livrat mai natural și, oarecum, pune mai mult accent pe reclamă în sine decât pe comportamentul utilizatorului după ce a interacționat cu reclama.

Deși platforma se bucura de peste 5 milioane de utilizatori, audiențele și rezultatele sunt mai volatile față de Facebook (unde totul se poate masura mai granular). Se folosește același sistem de măsurare a performanței ca și în Facebook, dar cu mai puțini metrici indicativi.

Asemănator cu Facebook, reclamele platite pe Instagram au nevoie de a influența o decizie de cumpărare sau de acțiune a utilizatorului, spre deosebire de reclamele pe Google, unde utilizatorul are deja o decizie formată.

Ca urmare, Instagram este cel mai bine folosit pentru showcase de produse și brand awareness, construind în același timp o comunitate în jurul brand-ului, care este mai stabilă din punct de vedere al fidelizării față de Facebook. Conținutul și calitatea reclamelor este cheia pe această platformă.

Ponderea tânără a audienței este cel mai important factor de luat în calcul în strategia de PPC, publicul fiind preponderent format din segmentul 18 – 35 de ani.

Waze Ads

Waze este aplicația de navigație, deținută de Google, bazată pe Google Maps.

Implementarea reclamelor tip PPC în aplicație este relativ nouă pe piață, în comparație cu celelalte platforme de PPC. Fiind o aplicație de navigare, campaniile se construiesc în jurul locațiilor fizice ale brand-ului/companiei.

Sunt 4 tipuri de formaturi ce pot fi folosite în Waze, pentru PPC:

  • Branded pins – Un billboard virtual care arată utilizatorilor locația fizică a brandului, pe ruta lor.
  • Promoted search – Locațiile brandului sunt afișate atunci când utilizatorii caută puncte de interes sau cuvinte care au legatură cu verticala brandului.
  • Zero-speed takeovers – Pancarte digitale care sunt afișate atunci când utilizatorii aplicației staționează mai mult de 4 secunde. Poate fi folosită pentru brand awareness fară a o lega de o locație fizică.
  • Nearby arrow – O săgeată care indică prezența locației brandului în apropiere, atunci când utilizatorul deschide pentru prima oară aplicația.

Avantajul utilizării acestei aplicații, în scopuri de PPC este că afișează și dirijează intenția utilizatorului către o locație fizică a business-ului. Aceste reclame pot fi personalizate prin banner și text, cu câteva opțiuni de butoane call-to-action. Reclamele se integrează ușor și non-invaziv în ecranul aplicației, acest lucru fiind foarte important pentru Waze, care dorește ca, înainte de toate, aplicația sa își mențină scopul de utilizare pentru navigație și nu de real-estate pentru reclame.

Așadar, reclamele PPC pe Waze sunt cele mai utile atunci când există locația fizică a business-ului, dar poate fi folosit și pentru brand-awareness prin formatul de reclama Zero Speed takeover. Cele 4 formaturi pot forma o intenție de cumpărare/acțiune a utilizatorului naturală, fără a fi invazive.

LinkedIn Ads

Platforma LinkedIn, un centralizator de potențiali angajați și firme, a devenit un portal de social media mai nișat, cu informații pertinente domeniului de B2B și B2B2C. 

Arhitectura platformei se aseamănă cu cea a Facebook, în care utilizatorul își poate crea un profil și poate avea acces la un feed de informații și în care își poate crea o rețea de followers sau cunoștințe.

Serviciile de PPC oferite de LinkedIn se integrează în mod natural în feed-ul utilizatorilor, astfel încât să nu varieze foarte mult de la scopul inițial al companiei – acela de a centraliza și căuta informații legate de colaborari, angajări sau servicii ale companiilor.

Formatele de reclama PPC ce pot fi folosite pe LinkedIn sunt:

  • Sponsored Content – Postare sau Update sponsorizat cu posibilitatea targetării pe interese și audiențe clare.
  • Sponsored Messaging – Un mesaj sponsorizat, personalizat, ce are ca scop interacțiunea directă cu audiența.
  • Text Ads – Format mic de reclamă, în lateralul feed-ului, la care se poate adăuga și o imagine 50×50 pixeli.
  • Dynamic Ads – Reclame livrate dinamic bazate pe interesele utilizatorilor și datele de profil ale acestora.

Avantajul utilizarii reclamelor PPC pe LinkedIn este că, pe lângă faptul că se integrează natural în feed, acestea pot ajunge direct către companii sau utilizatori cu interese și intenții de achiziție bine definite. Evident, este recomandat ca verticala business-ului care rulează aceste tipuri de reclame să fie apropiată de fluxul general al audienței țintă.

Campaniile de PPC pe LinkedIn au cel mai mare impact și performanță atunci când sunt folosite de business-uri care oferă prestări de servicii sau doresc sa creeze un brand awareness de tip networking.

Atât Google Ads cat și Facebook Ads oferă o varietate de real-estate atunci când vine vorba de reclame platite – PPC.

Promovarea, în paralel, pe ambele platforme este recomandată, mai ales când este vorba de un brand nou intrat pe piață sau campanie de rebranding/remodeling.

Reach-ul pe care îl oferă Facebook pentru campaniile de new audience și trafic poate fi consolidat cu o prezență în căutarile Google, ceea ce ofera o strategie de pseudo guerilla-marketing naturală, unde alegerea este la utilizator. 

Metricii din Facebook și Google Ads pot oferi, împreună, indicații clare asupra audienței principale pentru un business – la fel cum traficul pe site din cele 2 surse poate fi cuantificat și segmentat pe diferite date demografice. 

Variantele de targetare ale intereselor pe Facebook aduce o bază brută de clienți către brand, în timp ce targetarea pe Google poate întări și direcționa acea bază de clienți care, deja prinși în algrotim, își manifestă dorința de cumpărare/acțiune și interesele catre un anume tip de produs, verticală/nișă sau serviciu.

Pe scurt, realizarea unei strategii de PPC în paralel poate aduce mult mai multe date despre potențialii clienți, despre clienții deja existenți care pot fi retargetați dintr-o sursă, în alta.

Din punctul de vedere al vizibilitatii brandului, combinația Facebook Ads/Google Ads, cele mai folosite platforme din Romania, sporește și întărește vizibilitatea și increderea în brand.